zondag 15 maart 2015

Gelli plaat / Gelli plate

Bij Tegendraads hebben we deze week, onder leiding van Marloes en Mariet geprint met de gelli plaat die we thuis eerst gemaakt hadden.
Het is veel goedkoper om zelf een plaat te maken en deze heeft genoeg stevigheid om lekker op te printen. Hij blijft ook heel lang goed. Het recept vonden we op

Het recept vonden we op Welkom op Anja's blog: Zelf een Gelli plate maken. Make a permanent gelli plate. ( waarvoor dank, Anja!)
 
Ik heb als vorm een goedkoop bakblik gekocht. Je kunt met gelatinepoeder werken maar agar agar zoals je in het blik ziet, is steviger.
Het reultaat was helemaal naar mijn zin


Op de bee van afgelopen week hebben we geprint . Hierbij wat resultaten van mijzelf.






De laatste afdruk is op geschept papier. Ik ga nog heel veel met deze gelli plaat doen!

5 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Mooie resultaten Tonny, bij mij lukte het niet goed om een gelliplate te maken, en het is de vraag, of hij lang goed blijft? Bij jou ziet het er in elk geval goed uit!

Tonny zei

Hoi Hannie

Als je op de link klikt naar het recept zul je zien dat mensen er mee geƫxperimenteerd hebben en dat iemand schrijft dat hij na 2 maanden nog steeds goed is. Als hij beschadigd raakt kun je hem gewoon in stukken breken, laten smelten in een kookpan en opnieuw uitgieten. Hij gaat in elk geval veel langer mee dan een plaat met gelatine, zonder glycerine.

Unknown zei

Fantastisch Tonny; ooit ga ik er ook een maken,
maar eerst andere dingen!!

Ella zei

Ik heb gisteren voor het eerst op een gelli plaat gewerkt en wil er ook een.
Maar ze zijn duur.
Nu kom ik hier en lees ik dat je ze zelf kunt maken wat ik ook ga doen.
Zijn de materialen zoals de pan en de vorm waarin je uitgiet Nog gewoon te gebruiken of Is het noodzakelijk dat je oude materialen gebruikt?
Vriendelijke groet van ella

Tonny zei

Je kunt de pan gewoon weer gebruiken als je ze goed afwast. Ik heb na een poosje mijn plaat opnieuw gesmolten in een steelpan en daarna uitgestort in een wegwerp ovenplaat van alluminium. Die steelpan gebruik ik gewoon weer voor het koken.