donderdag 23 maart 2017

Het proces van ijsverven / How to Ice dye

Ik laat nu in foto's zien hoe het proces van ijsverven gaat.
Al mijn lappen zijn 100 % katoen en in soda geweekt.
Een plastic bak met een mandje van de Aldi er in.
Eerst leg ik er gevouwen leklappen onderin en strooi er wat soda ash over


I'll show in photo's how to ice dye
 A plastic container with a metal basket from Aldi's.
All my facrics are 100 % cotton and soakt in soda.
 I start with my drop cloth  folded like an accordeon and put some soda ash over it.


 
Dan gaat het mandje er op met de gevouwen mandala's. Het blijft halverwege hangen.

Next I hang the basket in the container. It hangs about half way.

Hier strooi ik weer wat soda ash op'

I  spread some  soda ash on top.

Dit zijn de kleuren die ik gebruik.Allemaal Procion MX

Here you can see the colours I am using. All Procion MX

 Het ijs gaat er op en dan de verfpoeders.


The ice goes on top and next the dye powders.

Een uurtje later, het ijs begint te smelten.

One hour later. The ice beginns to melt.


Na een nachtje bijna helemaal gesmolten .

Overnight the ice has almost completely melted.

Klaar met verven ! Het wachten is voorbij. Nu eerst de rollen uitspoelen onder de kraan om de soda ash er af te krijgen. Dan wassen in heet sop met industriele zeep  ( syntrapol of zo ) , daarna koud uitspoelen en aan de lucht bijna droog laten worden. Tenslotte goed heet droog strijken. De lappen geven dan niet meer af.In mijn volgende blog laat ik de resultaten zien.

Dyeing bath is done ! The wait is over.Now I wash my packets as they are under the tap to get the soda ash of. Then I unfold the fabric and wash the cloth in hot industriel soapy water.
I hang them out to dry and when they are almost dry I iron them with a hot iron.
In my next blog I show you the results.







Geen opmerkingen: